Lettlest

Likestilling vil si at mennesker har de samme rettigheter og muligheter.  

Det motsatte av likestilling er diskriminering.

Diskriminering betyr at noen blir behandlet urettferdig

fordi de er annerledes.

Diskriminering er ikke lov.

Man kan for eksempel bli diskriminert på grunn av

  • At man sitter i rullestol
  • At man har en annen religion enn mange andre.
  • At man har en annen hudfarge enn mange andre.

Det finnes mange former for diskriminering.

Et eksempel kan være at du ikke får komme inn på en kafé

fordi du bruker rullestol.

Alle har samme rett til å gå på kafé.

Hvis noen nekter deg å komme inn på en kafé fordi du bruker rullestol,

så er det diskriminering.

Tips noen om siden