Eie eller leie?
Alle har rett til å eie sin egen bolig.
For å eie en bolig må du ha nok penger til å betale for den.
Du kan låne penger av banken for å kjøpe egen bolig.
Du kan for eksempel få startlån hos Husbanken.
Det er navnet på en bank.
Kommunen kan hjelpe deg med å søke lån.
Du kan også få penger fra kommunen.
Leie bolig
Det er ikke en rettighet å få leie bolig av kommunen.
Men kommunen har noen leiligheter som de leier ut.
Ofte kan du få leie en av disse leilighetene.
Da må du betale penger til kommunen for å bo der.
Velge hvor du vil bo
Kommunen bestemmer ikke hvor du skal bo.
Du kan velge om du vil bo alene eller i bofellesskap.
Alle mennesker har rett til å selv velge hvor de vil bo.
Hjelp hjemme
Noen trenger hjelp hjemme.
Hvis du trenger hjelp hjemme, kan du søke kommunen om det.
Hvis kommunen er enig i at du trenger det,
kan du få hjelp.
Du kan få hjelp uansett hvor du bor.
Leiekontrakt
Alle som leier en bolig, skal ha en leiekontrakt.
Leiekontrakt er en avtale mellom personen som eier boligen
og personen som leier den.
I en leiekontrakt står det
-
Hvor mye du må betale i måneden for å kunne bo der.
-
Hvilke regler du må følge for å kunne bo der.
-
Hvem som leier deg boligen.
-
Hvor lenge kontrakten varer.
-
I noen kontrakter står det en oppsigelsestid.
Du og den du leier av, må skrive under på leiekontrakten.
Før du skriver under, er det viktig at du er enig
i det som står i kontrakten.
Det er lurt at noen ser på kontrakten
sammen med deg før du skriver under.
Når leiekontrakten går ut,
kan du ofte få en ny leiekontrakt
som gjelder den samme boligen.
Oppsigelsestid
En leiekontrakt kan slutte å gjelde
før kontrakten har gått ut.
Oppsigelsestid er hvor lenge du kan bo i leiligheten
etter at leiekontakten er sagt opp.
Vanligvis er oppsigelsestiden 3 måneder.
Ingen kan tvinge deg til å flytte før oppsigelsestiden er over
eller leiekontrakten har gått ut.
Hvis den som eier leiligheten sier opp leiekontrakten,
kan du bo der til oppsigelsestiden er over.