Vanlig klasse?
Er du over 18 år, bestemmer du selv om du vil gå i vanlig klasse
eller bare være sammen med de andre som får spesialundervisning.
Er du under 18 år, er det foreldrene dine som bestemmer
hva slags klasse du skal gå i.
Men du skal få si din mening.
Hvor mange år på videregående skole?
Alle har rett til å gå 3 år på videregående skole.
Hvis du trenger det, kan du søke om å få gå opp til 2 år ekstra.
Dette gjelder alle skoler!
Voksenopplæring
Voksenopplæring er opplæring etter videregående skole.
Her kan du lære forskjellige ting.
For eksempel:
- Matematikk
- Å forklare det du mener – uttrykke deg muntlig
- Å skrive
- Å lese
- Å bruke datamaskin og mobil
Du kan få voksenopplæring på et voksenopplærings-senter.
Bor du langt fra et voksenopplærings-senter,
kan det være mulig å få opplæringen hjemme hos deg.
Individuell opplæringsplan - IOP
Det fins læreplaner for vanlig undervisning på skolen.
Der står det hva klassen skal lære i løpet av et skoleår.
Mange elever med utviklingshemning får spesialundervisning.
Du kan få spesialundervisning i noen eller alle fag.
Når du får spesialundervisning,
så får du en læreplan laget spesielt for deg.
Det kalles en individuell opplæringsplan.
Individuell OpplæringsPlan forkorter man ofte til IOP.
Skolen skal lage din individuelle opplæringsplan.
Du har rett til å se hva du mener når skolen lager denne planen.
Foreldrene dine kan også si hva de mener.
Men dere har ikke rett til å bestemme hva innholdet skal være.
Innhold i en IOP
En individuell opplæringsplan skal inneholde
Målene i planen bør inneholde
Mål for kunnskaper og ferdigheter
Den kan også inneholde
Et eksempel er å kunne ha kontakt med
andre mennesker på en god måte.
Et eksempel er å lære hvordan det er å bli ungdom.
Innholdet i planen skal dreie seg om
For å kunne finne ut hva innholdet i planen skal være,
må skolen finne ut
- Hva du er flink til
- Hva som skal til for at du lærer
- Hva man tror du kan lære
- Hvordan du lærer noe nytt
- Hvor raskt du lærer noe nytt
Hvordan undervisningen skal foregå
Det bør stå i IOPen
- Hvilke læremidler og annet utstyr du og læreren din skal bruke
- Hvordan undervisningen skal foregå i praksis.
- Hvem du skal jobbe sammen med når det gjelder
- spesialpedagoger
- assistenter
- andre, for eksempel helsesøster
Også når du får spesialundervisning på et voksenopplærings-senter,
skal skolen lage en individuell opplæringsplan for deg.